VNews.com.ua

Спадкоємець «богині» DS: Citroen CX святкує 50-річний ювілей

Сентябрь 12
12:23 2024

Протягом 16 років серійного випуску загалом було випущено понад мільйон Citroen CX різних модифікацій – дуже немала кількість для великого, преміального, дорогого автомобіля.
НОВИНИ, ТЕСТ-ДРАЙВИ, ОГЛЯДИ: НАШ TELEGRAM-канал ПІДПИШИСЬ
Справжній синонім елегантності та аеродинаміки – це сказано про автомобіль Citroen CX, який дебютував 1974 року і сьогодні святкує свій 50-річний ювілей. Стильна та технологічна модель здобула нагороду “Автомобіль року 1975” та була справжнім улюбленцем французьких президентів і навіть професійних гонщиків.
Citroen CX був створений з дуже амбітною метою – стати гідним нащадком моделей Citroen DS та Citroen Traction Avant, які заслужили культовий статус у автомобільних фанатів. Великий, комфортний, технологічний він не лише з честю впорався з таким амбітним завданням, але й сам став символом бренду у сімдесятих та вісімдесятих років минулого сторіччя.
Модель була офіційно представлена 26 серпня 1974 року – символічно, що це відбулось рівно через два місяці після оголошення про злиття компаній Automobiles Citroën та Automobiles Peugeot. Дебют вийшов гучним. Після презентації у Швеції двадцять два автомобілі, які використовувалися для прес-тестів, повернулися до фірмового паризького шоу-руму Citroen на Єлисейських полях у рамках 400-кілометрового пробігу тривалістю шість днів.

Citroen CX одразу привернув велику увагу на Паризькому Автосалоні, а також одразу був відзначений як найбільш інноваційний автомобіль виставки. Від своїх славетних попередників модель, зокрема, взяла гідропневматичну підвіску та двоконтурні дискові гальма з підсилювачем високого тиску. Але водночас, автомобіль запропонував чимало новітніх технологій та оригінальних інноваційних рішень. Наприклад, поперечно-розміщений чотирициліндровий двигун був повністю розташований у передньому звисі та дещо нахилений вперед – так вдалось оптимізувати розподіл ваги та покращити зчеплення коліс з дорогою.
Або інший приклад: для отримання надзвичайного комфорту, суцільнометалевий кузов був з’єднаний з елементами шасі за допомогою шістнадцяти еластичних ланок (сайлент-блоків) – вони фільтрували шум та вібрацію від передніх і задніх коліс, а також від мотору і коробки передач.

Також автомобіль отримав унікальне компонування та оздоблення салону, що стало наслідком ретельних досліджень. Найбільш пізнаваною особливістю, безумовно, є знаменита панель приладів у формі місяця: не лише стильна, але й напрочуд зручна у використанні. Крім того, розробники автомобіля піклувались про ергономіку та пасивну безпеку. Перш за все, всі ключові елементи керування, які потрібні для водіння, знаходились на відстані витягнутого пальця і не вимагали відривати руки від керма: перемикач світла фар, керування покажчиками поворотів, включення склоочисників, подача звукового сигналу тощо. Крім того, усі компоненти оздоблення інтер’єру не мали гострих виступів та кутів. Ще одним нововведенням стали висувні передні ремені безпеки.
Численні інновації та переваги Citroen CX не лишилися непоміченими – вже 29 січня 1975 року новий CITROЁN CX був нагороджений європейською автомобільною пресою найбільш шанованим трофеєм “Автомобіль року 1975” – він випередив Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131, Volvo 200 та інших суперників.
Проте на цьому розвиток автомобіля не зупинився, навіть навпаки – так, у липні 1975 року Citroen CX отримав знамениту систему серво-приводу керма Diravi від моделі SM. Цей новітній тип гідравлічного підсилювача керма змінював інтенсивність своєї роботи та жорсткість керма в залежності від швидкості руху, забезпечуючи виняткову керованість за будь-яких умов та на різних швидкостях. Спочатку система серво-приводу Diravi була доступна як опція, але згодом стала стандартним оснащенням.

Постійні інновації протягом життєвого циклу – унікальні технічні рішення, які згодом стали загальноприйнятим стандартом для автомобільного світу:

1975 рік – кондиціонер повітря; електричні скло-підіймачі на чотирьох дверях; зовнішні бокові дзеркала з механізмом керування з салону; задні протитуманні ліхтарі
1976 рік – напівавтоматична коробка перемикання передач
1977 рік – бензиновий інжекторний двигун (з впорскування палива); п’ятиступенева механічна коробка перемикання передач; люк з електроприводом; протитуманні фари; транзисторне електронне запалювання; легкосплавні колісні диски
1978 рік – ремені безпеки на задніх сидіннях; автоматичні електромагнітні замки дверцят
1979 рік – електричний масляний щуп з індикацією на панелі приладів
1980 рік – система омивання лобового скла з форсунками подачі води, інтегрованими у склоочисники; економайзер на панелі приладів (контроль споживання палива); повністю автоматична коробка перемикання передач
1981 рік – низько-профільні шини; круїз-контроль
1982 рік – центральний замок дверей, включаючи кришку багажника та кришку горловини паливного баку
1983 рік – дизельний двигун з турбіною; автоматичне регулювання температури повітря в салоні
1984 рік – бензиновий двигун з інжектором та турбіною
1985 рік – гальма з анти-блокувальною системою (ABS); детектор можливої ожеледиці на дорозі; індикатор несправності лампочок; сигнал відкритих дверей; дзеркала з електричним керуванням та підігрівом; тоноване скло бокових вікон; звукова сигналізація при включеному освітленні; центральний замок з інфрачервоним пультом дистанційного керування та синхронним увімкненням запалювання
1986 рік – автоматичний обігрівач заднього скла
1987 рік – дизельний двигун з турбіною та проміжним охолоджувачем повітря (інтеркулером); кодовий іммобілайзер для захисту від несанкціонованого запуску автомобіля

Основні версії та найбільш визначні модифікації:
CITROЁN CX 2000
Це була перша та основна версія моделі під час її дебюту. Саме цей автомобіль викликав неабиякий ажіотаж під час проведення Паризького автосалону у жовтні 1974 року. Цей автомобіль приводив до руху чотирициліндровий двигун об’ємом 1,985 літри потужністю 102 к.с. Згодом основна лінійка була доповнена версіями CX 2200 (починаючи з січня 1975 року) та CX 2400 (починаючи з липня 1976 року). Модель у виконанні CX 2000 випускалася до липня 1979 року, коли вона поступилася місцем на конвеєрі своїм вдосконаленим наступникам – Citroen CX Reflex та Citroen CX Athena, які були оснащені новітнім та більш сучасним 2-літровим бензиновим двигуном з корпусом із легкосплавним матеріалів та верхнім розподільчим валом приводу клапанів.
CITROЁN CX Prestige
Як і попередні моделі Citroen Traction Avant та Citroen DS, новий Citroen CX швидко зарекомендував себе у якості ідеального транспорту для політичних діячів та поважних персон. Мери великих міст, префекти, сенатори, депутати, міністри оцінили його елегантність, комфорт та безпеку.

 
Звісно, прем’єр-міністр та президент Французької Республіки не лишились осторонь – тому незабаром вирішено було створити найкращий варіант автомобіля для такої важливої клієнтури. Так в лютому 1976 року з’явився Citroen CX Prestige.

На додаток до особливо елегантного зовнішнього оформлення – з вініловим дахом та оздобленням нержавіючою сталлю – унікальний Citroen CX Prestige також міг похизуватись 25-сантиметровим подовженням кузова та колісною бази, що забезпечило відчутне збільшення простору на задніх сидіннях. У вересні 1978 року його внутрішній простір було ще більше розширено, але тепер вже завдяки зміненому даху, який було піднятого на чотири сантиметри. Від початку такий автомобіль був доступний лише з найпотужнішими бензиновими двигунами, але у листопаді 1979 року він вперше був запропонований також й з дизельним двигуном.
CITROЁN CX Diesel та CITROЁN CX Turbo Diesel
У грудні 1975 року Citroen розширив модельний ряд CX і випустив дизельну версію CX 2200. А щоб повістю відповідати амбіціям та статусу моделі, у квітні 1983 року з’явилась версія й з турбодизелем. Апофеозом розвитку став унікальний Citroen CX 25 TRD Turbo 2, який дебютував у березні 1987 року й отримав новий дизельний двигун об’ємом 2 500 куб. см потужністю 120 к.с. (замість 95 к.с. у інших дизельних версіях), що це дало змогу досягати максимальної швидкості близько 195 км/год.
CITROЁN CX Break, універсал для родини та для бізнесу
Звісно, флагманська модель Citroen CX не могла обійтись без кузову типу універсал, що завжди був популярний в Європі – такий автомобіль з’явився в січні 1976 року. Завдяки внутрішньому об’єму 2,03 куб. м (коли задні сидіння складені), універсал забезпечував великий простір для великої родини. І все це у поєднанні з гарним комфортом, чудовою керованістю, та якісним оздобленням салону.

Починаючи з жовтня 1976 року, покупцям пропонувалася спеціальна сімейна версія з двома задніми рядами сидінь, що дозволяло розмістити вісім людей. Нарешті, навесні 1984 року з’явився автомобіль Citroen CX Enterprise – остання і єдина комерційна версія універсалу. Такий автомобіль мав лише два передніх сидіння, задні дверцята були наглухо закриті, корисна довжина та об’єм завантаження становили 2,03 метри та 2 172 літрів відповідно – тоді це були рекордні показники для автомобіля такого формату. Універсал Citroen CX пропонувався з бензиновими або дизельними двигунами, та вироблявся до літа 1991 року.
CITROЁN CX GTI, GTI Turbo, GTI Turbo 2
Вже від початку існування автомобіля Citroen CX було очевидним, що він стане гідним наступником моделі DS23 IE, що оснащувалась потужним двигуном з електронним впорскуванням пального. Очікування справдились вже у травні 1977 року, коли було представлено автомобіль Citroen CX GTI, що був оснащений бензиновим двигуном робочим об’ємом 2,347 літра та системою впорскування пального L-Type Jetronic. Такий двигун розвивав потужність 128 к.с., що у поєднанні з п’ятиступеневою механічною коробкою перемикання передач давало можливість розвивати максимальну швидкість 189 км/год. Зовні унікальний Citroen CX GTI вирізнявся не лише спеціальними логотипами, але також матовими чорними рамками вікон, легкосплавними колісними дисками (спочатку були доступні як опція), двома протитуманними фарами, переднім дефлектором.

В жовтні 1984 року до лінійки було додано версію з турбодвигуном об’ємом 2 500 куб. см, що розвивав потужність 168 к.с. – так народився Citroen CX GTI Turbo, що міг набирати максимальну швидкість аж до 220 км/год.! Нарешті, в липні 1986 року автомобіль отримав назву Citroen CX GTI Turbo 2 та охолоджувач для повітря (інтеркулер), завдяки чому вдалось не лише збільшити максимальну швидкість до 223 км/год., але й значно знизити споживання пального під час швидкісної їзди.
CITROЁN CX в автомобільних перегонах
Вперше новий Citroen CX став учасником автомобільних перегонів всього лише через 14 місяців після його презентації на Паризькому автосалоні. Це сталось 26 грудня 1975 року, коли три автомобілі Citroen 2200 вирушили на знаменитий ралі-рейд Абіджан-Ніцца: той самий захід, який згодом спонукав Тьєррі Сабіна (Thierry Sabine), тоді лише мотогонщика, організувати подібні перегони у вигляді ралі-рейду між Парижем і Дакаром. Після подолання дистанції 9 246 км, що складались з твердих доріг, підступної багнюки, гострого каміння, всі три автомобілі CITROЁN CX досягли фінішу й посіли 4-5-6 місце у категорії транспорту з приводом на два колеса. Відтепер Африканській континент та довгі міжміські перегони стануть улюбленою забавою нового Citroen CX: міцність та надійність конструкції, а також гідропневматична підвіска дозволили йому досягати визначних результатів під час тривалих перегонів.

За довгий час виступів на спортивній арені, автомобіль Citroen CX відзначився в найбільш відомих перегонах: Ралі Мароко (Rallye du Maroc), Ралі тисячі озер (Rallye des Mille Pistes), марафон Лондон-Сідней (London-Sydney), Ралі Акрополя (Rallye Acropole), Трансафриканське ралі (Rallye Transafrica), Ралі Париж-Дакар (Rallye Paris-Dakar) та інші. У вигляді майже стандартного автомобіля або спеціально підготовлено боліду, Citroen CX збирав почесні нагороди, місця, перемоги в найрізноманітніших категоріях та класах, часто виступаючи проти значно потужніших автомобілів-суперників. Чим довшим, жорсткішим, складнішим були перегони – тим краще проявляла себе підвіска автомобіля та його міцна конструкція.
Наприклад, саме в новій офіційній триколірній лівреї, розробленій Філіпом Донаті (Philippe Donati), автомобіль Citroen CX здобув історичний успіх на дев’ятих перегонах Автомобільний тур Сенегалу (Tour Automobile du Sénégal). В гонці брало участь тридцять автомобілів, серед яких було п’ять Citroen CX 2400. Після чотирьох етапів та 3 000 км у задушливій спеці, лише сім автомобілів перетнули фінішну пряму 1 листопада 1977 року. Саме там п’ять заводських Citroen CX отримали легендарну п’ятірку в заліку, випередивши гоночні автомобілі Peugeot 504 TI та Renault 16! Після цього Citroen CX продовжив свою переможну ходу й ще двічі поспіль виграв перегони Tour Automobile du Sénégal – у 1978 та 1979 роках.

Ралі Париж-Дакар також дозволило Citroen CX стати легендою ралі-рейдів. Восени 1979 року автовиробник надав організатору Тьєррі Сабіну (Thierry Sabine) чотири автомобілі Méhari 4×4 та новітній Citroen CX 2400 GTI, що встановлював власні стандарти та розуміння швидкості. З цією машиною, розвідка для другого Ралі Париж-Дакар пройшла «на ура»: великому, потужному, швидкому автомобілю CITROЁN CX вдалось вразити Тьєррі Сабіна (Thierry Sabine) своїми ходовими якостями на всіх типах складної місцевості. Наступного року цей досвід повторили. Проте найкраще було попереду. Адже в 1981 році підготовлений заводський автомобіль Citroen CX 2400 GTI вже брав участь саме в перегонах та фінішував на доволі високому шістнадцятому місці в загальному заліку, випередивши багато автомобілів 4×4 з більш потужними двигунами. Та навіть більше того – він став першим серед автомобілів з переднім приводом!
Проте більше медіа-уваги отримав інший заводський автомобіль Citroen CX 2400 GTI, який точно запам’ятався багатьом автомобільним фанатам. Адже автомобілем від представництва Citroen Belgium керував Джекі Ікс (Jacky Ickx), тоді чотириразовий переможець перегонів “24 години Ле-Мана”, та популярний актор Клод Брассер (Claude Brasseur). Вони показали чудові результати на початку перегонів, вигравали одну спецділянку за іншою, а потім й взагалі увійшли до найближчих претендентів на перемогу – коли досягнули третього місця у загальному заліку після етапу в Гао (Gao). Навіть два десятигодинних штрафи не стали перепоною для екіпажу: вони не здалися та продовжували змагання. Й лише аварія з перекиданням зупинила їх на передостанньому етапі перегонів.

Нарешті, варто відзначити ще одне змагання: 4 грудня 1981 року, в рамках Гран-прі Дубая, організованого в Об’єднаних Арабських Еміратах клубом Al Nasr Motor Sport, відбулася дивовижна гонка Citroen CX Celebrity Race. Для цієї надзвичайної гонки шістнадцять автомобілів Citroen CX 2400 GTI були довірені еліті світового автоспорту: Річард Еттвуд (Richard Attwood), Дерек Белл (Derek Bell), Джек Бребхем (Jack Brabham), Джон Фіцпатрік (John Fitzpatrick), Ден Герні (Dan Gurney), Філ Хілл (Phil Hill), Денні Халм (Denny Hulme), Іннес Айрланд (Innes Ireland), Стірлінг Мосс (Stirling Moss), Рой Сальвадорі (Roy Salvadori), Керролл Шелбі (Carroll Shelby), Патрік Тамбей (Patrick Tambay), Джон Вотсон (John Watson) – всі вони стали учасниками чудового гоночного шоу.
Вже з другого кола почалась контактна боротьба з тертям кузовів один об одного, віражі поворотів зрізались в намаганнях показати найкращий результат. Десять кіл перегонів буквально перетворилися на автомобільну шоу-подію. Зображення цих шістнадцяти пошарпаних, але непереможених автомобілів Citroen CX облетіли весь світ. Саме цією “Гонкою чемпіонів” величний Citroen CX завершив свою спортивну кар’єру під яскравим світлом прожекторів та в об’єктивах численних телекамер.
Французьке місто Ольне – місце, де народився CITROЁN CX
Завод в місті Ольне (Aulnay) був введений в експлуатацію у 1973 році та почав виробляти автомобілі Citroen CX вже у червні 1974 року. На той час це був найсучасніший автомобільний завод в Європі, що виконував кузовні, лакофарбові, оздоблювальні, а також загально-монтажні роботи.

Використання комп’ютеризованої техніки та промислових роботів дозволило значною мірою автоматизувати різні етапи виробництва автомобіля – починаючи від точкового зварювання елементів кузова, продовжуючи роботою складу постачання компонентів, завершуючи транспортуванням кузова по конвеєру. Це усунуло повільні процеси виготовлення автомобіля. Тому не дивно, що мільйонний Citroen CX був випущений вже 23 жовтня 1987 року.
CITROЁN CX в цифрах та фактах:
Якщо взяти усі версії Citroen CX, то загалом в період з 1974 до 1991 року було випущено 1 042 460 автомобілі.Це число включає в себе 913 375 автомобілів Citroen CX з кузовом хетчбек або седан (1974-1989 роки), серед яких було випущено 29 380 автомобілів з подовженим кузовом-лімузином. Також було випущено 129 085 автомобілів Citroen CX з кузовом універсал (1976-1991 роки), серед яких можна відмітити 900 автомобілів в спеціальній версії Enterprise.

Наступник Citroen CX з’явився у 1989 році – ним став не менш величний Citroen XM; проте виробництво універсалів Citroen CX продовжувалось аж до 1991 року – таким чином, кар’єра кульового автомобіля тривала повних 16 років й навіть дещо більше.
Скоро у продажу: сучасний Citroen Berlingo отримав дивовижну версію

Звірюга з 1970-х: автомобіль із 27-літровим двигуном, який не зміг злетіти

Не для Британії: навіщо випускався рідкісний Запорожець із правим кермом

Share

Статьи по теме

Последние новости

Пейджеры массового поражения: в Ливане взорвались тысячи устройств связи членов «Хезболлы»

Читать всю статью

Наши партнёры

UA.TODAY - Украина Сегодня UA.TODAY

Всегда на пути к успеху: EA-LOGISTIC – ваш проводник в международных грузоперевозках.