Забагато генераторів: чи вистачить Україні пального і що буде з цінами
Лише з 1 по 21 листопада в Україну було ввезено 136 тисяч генераторів. Склалася парадоксальна ситуація – у “мертвий” сезон в країні різко зріс попит на пальне, а на заправках вишукалися довжелезні черги.
Чому так сталося і що буде далі розповів директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн: “Протягом останнього тижня мережі АЗС фіксують зростання попиту на пальне. Це повна несподіванка, адже ринок було увійшов у “мертвий” сезон. Зокрема привертати до себе увагу збільшення продажів бензину. На відміну від дизпального, яке здебільшого споживає промисловість, це суто автомобільне пальне для приватного транспорту. Саме це насамперед вказує на появу нового споживача – генераторів”.
НОВИНИ, ТЕСТ-ДРАЙВИ, ОГЛЯДИ: ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ TELEGRAM-канал УКРАЇНА ЗА КЕРМОМ. ВСЕ ПРО АВТО
Поки що АЗС відпускають пальне в необмеженій кількості, але якщо запаси закінчаться, буде повторення ситуації травня 2022 року -, коли на заправках змушені були ввести ліміти на кількість пального.
Кожен генератор можна вважати автомобілем у міському режимі, тобто пробіг десь 100-150 км на добу з витратою пального близько 10 літрів. При цьому авто реєструються, а генератори – ні, тому їх загальну кількість важко оцінити. Але відомо, що лише з 1 по 21 листопада в Україну було ввезено 136 тисяч генераторів. Найчастіше ввозять бензинові генератори потужністю не більше 7,5 кВА.
Що буде далі? Приблизні розрахунки свідчать про те, що навіть зростання парку генераторів на 100 тисяч одиниць щомісяця ринок буде у змозі забезпечити пальним. Такі обсяги були протестовані у найважчі місяці влітку. Але несподіваний попит змусив окремі мережі підняти ціни на 0,5-1 грн/л – адже запасів під такі об’єми трейдери не тримають (зберігати небезпечно та й немає де). Зараз мережі контрактують додаткові обсяги пального.
У довгостроковій перспективі фактор “генераторного” попиту не має тиснути на ціни. Все буде залежати від зовнішньої кон’юнктури. Вона наразі є досить напруженою через очікування обмеження цін на російську нафту та ембарго на її імпорт, який набуває чинності з 5 грудня. Але на нашому боці – низький сезонний попит у Європі.
Вражаючи цифри: скільки українців готові відмовитися від власного авто
В Україні катастрофічна ситуація з якістю пального: де безпечно заправлятися
Пальне безкоштовно: як отримати таку допомогу в Україні